رضا عابدی تراب

http://Rabeditorab.blogsky.com

رضا عابدی تراب

http://Rabeditorab.blogsky.com

توانمندسازی کارکنان

توانمندسازی واژه ای است که از آن به عنوان حلال مشکلات محیط کاری یاد می شود، چرا که امروزه هر سازمانی در رویارویی با چالش ها و بهبود مستمر کارها نیازمند حمایت، درگیری و تعهد کارکنانش می باشد. آنچه مدیران بدنبال آن هستند یافتن راه حل مشکلات کاری با استفاده از منابع کمتر و صرف زمان کوتاه تر است و از طرفی انتظارات کارکنان امروزی هم احساس مالکیت، خودباوری و امکان توسعه می باشد و در این راستا توانمندسازی کلیدی است برای بهره برداری از تمامی ظرفیت منابع انسانی سازمان، پاسخگویی به نیازهای جدید کارکنان و در عین حال یکی از پرچالش ترین برنامه هایی که می تواند در یک سازمان اجرا شود.


  

اهمیت توانمندسازی در سازمان ها:

تغییرات سریع محیطی، حیات بسیاری از سازمان ها را تهدید می کند و اقتصاد جهانی با فشارهای اقتصاد منطقه ای به جلو رانده می شود. رسانه های جدید فناوری اطلاعات، فرهنگ های جدید مصرف کننده، ظهور استانداردهای جهانی و امکان سهیم شدن در هزینه ها، تغییرات تأثیرگذار محیطی هستند که در سازمان های امروزی وجود دارند. بقای بسیاری از سازمان ها را ناسازگاری یا عدم سازش با تغییرات محیطی تهدید می کند. نظریه ی تکامل زیست- محیطی حاکی از آن است که محیط های متغیر و نامطمئن، سازمان های مختلف و متنوعی را می طلبند که همزمان با تغییرات محیطی ازانعطاف پذیری بالایی برخوردار باشند. نظریه ی سازش سازمانی می گوید که تفکرات تغییرپذیری سازمانی، تغییرات در راهبرد و ساختار سازمان ها را در پاسخ به تغییرات، تهدیدها و فرصت های محیطی می طلبد. خلاصه آنکه این نظریه ها می گویند که توانایی سازمان ها برای تطابق با تغییرات محیطی، برای بقای آنها مؤثر است. سازمان ها به انعطاف پذیری به منظور پاسخگویی به موقع بر روی فشارهای محیطی نیاز دارند. امروزه توانمندسازی، راهبرد افزایش عملکرد و تأمین بقای سازمان تلقی می شود. توانمندسازی باید مهم ترین مسئله ی سازمان در نظر گرفته شود. همچنین به نظر می رسد که توانمندسازی موجبات انعطاف پذیری در تغییرات داخلی سازمان را فراهم می کند و عنصر مهمی در سازمان های ارگانیک یا نظام یافته است (مزید آباد فراهانی،1383).

تعریف توانمندسازی:

واژه ی انگلیسی Empower در فرهنگ فشرده ی آکسفورد «قدرتمند شدن، مجوز دادن، قدرت بخشیدن و توانا شدن» معنا شده است. این واژه در اصطلاح، در برگیرنده ی قدرت و آزادی عمل بخشیدن برای اداره ی خود است و در مفهوم سازمانی به معنای تغییر در فرهنگ و شهامت در ایجاد وهدایت یک محیط سازمانی است؛ به بیان دیگر، توانمندسازی به معنای طراحی ساختار سازمان است، به نحوی که در آن افراد ضمن کنترل خود، آمادگی پذیرش مسئولیت های بیشتری را نیز در بر داشته باشند. توانمندسازی در کارکنان شرایطی را ایجاد می کند که آنان زندگی کاری خود را در پرتو آن کنترل می کنند و به رشد کافی برای پذیرش مسئولیت های بیشتر در آینده دست می یابند (لاولر- 1994،52).





نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.